تبلیغات
توصیف یک تاشش - آیاارزشیابی توصیفی حذف مردودی است؟
 
توصیف یک تاشش
پرسیدن بهتر ازندانستن است...
درباره وبلاگ


غلامعلی حاتمی لیسانس آموزش ابتدایی سابقه خدمت 25سال
معاون دبستان شهید تکلو مدرس ارزشیابی توصیفی ,مدرس قرآن پایه پنجم وسرگروه آموزش ابتدایی شهرستا ن تایباد این وبلاگ بمنظور آشنایی بیشتر همکاران محترم فرهنگی و اولیاء گرامی با ارزشیابی کیفی توصیفی ومفاهیم آموزشی پایه اول تاششم ابتدایی راه اندازی گردیده است. امیدداریم تابانظرات سازنده خود مارادرپیشبرد هدفمان یاری کنید.

مدیر وبلاگ : علی حاتمی
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد مطالب این وبلاگ چیست؟






چهارشنبه 11 بهمن 1391 :: نویسنده : علی حاتمی

آیا ارزشیابی توصیفی همان شیوه حذف مردودی است ؟

 

     یکی ازمهمترین سوالاتی که در ذهن اکثراولیا رخ می دهد این است که ارزشیابی توصیفی برابراست باحذف مردودی درمدارس وبرخی برای  روشن شدن ذهن اولیابیان می کنندکه  این شیوه یعنی حذف مردودی در كشور ما تحت عنوان « توصیفی » در  كلاسهای ما در حال اجرا است !؟

    متأسفانه سوء برداشت هایی از این دست در بین اذهان مردم درباره ارزشیابی توصیفی به وجود آمده است و لازم است واقعیت بطور شفاف به اطلاع آحاد جامعه رسانده شود . در این گفتار كوتاه تلاش می‌شود درباره تمایز این دو یعنی ارزشیابی توصیفی و شیوه حذف مردودی سخن به میان آید تا همکاران واولیای گرامی اطلاعات درستی از آن داشته باشند .

     شیوة حذف مردودی به «‌ارتقاء خودبخود » معروف است در این شیوه بنابر برخی دلایل علمی و فلسفی قانون مردودی برای ارتقاء حذف می‌شود و ارتقاء براساس سن دانش‌آموز انجام می‌گیرد . یعنی دانش آموزان یك كلاس به شرط حضور فعال در كلاس و انجام فعالیتهای یادگیری همگی در سال بعد به پایه بالاتر ارتقاء می‌یابند و دیگر نیازی نیست كه از آنها آزمون های پایانی به عمل آید و یا براساس نمرات آزمون ها و یا هر ملاك دیگر درباره ارتقاء آنها تصمیم گرفته شود .

     به رغم طرفداران این شیوه ، رشد دانش آموز به صورت طبیعی در ابعاد اجتماعی عاطفی و جسمانی رخ می‌دهد و نباید تنها به ملاك صرف پیشرفت آموزشی توجه داشت و كودك را وادار به تكرار پایه نمود . تكرار پایه‌أی كه براساس تحقیقات انجام شده تاثیری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نداشته و حتی آثار منفی و مخربی هم به همراه دارد ؛ ضرورتی ندارد.

     این شیوه در بسیاری از كشورهای جهان ( در پنج قاره ) انجام می‌شود. در كشور ما هم در دهه سی هجری شمسی برای مدت سه سال در سه پایه اول و دوم و سوم ابتدایی اجرا شد . این طرح زمان نخست وزیری دکتر اقبال و وزارت دکتر محمود مهران تحت تاثیر پیشنهاد امریکا برای ایجاد اصلاحات در گشور های اقماری خود در کشور مطرح شد.   ارتقاء خود به خود در آن سال ها مورد استقبال برخی کشور ها از جمله آمریکا بود. طرح فوق بدون مطالعه و ایجاد بستر های مناسب و تنها از طریق یک بخشنامه ابلاغ و اجرا شد. روشن است که چنین شیوه اشاعه برای طرح های نوآورانه ای مثل ارتقائ خود به خود که الزامات ویژهای را می طلبد ، نه تنها موفقیت آمیز نیست بلکه به ایجادبدبینی به هر نوآوری و همچنین عوارض نا مطلوب دیگر منجر می شود.به همین سبب با تغییر دولت یعنی برکناری دکتر اقبال طرح فوق در شورای عالی آموزش وپرورش ( شورای عالی فرهنگ ) لغو و شرایط به وضع سابق برگشت داده شد .

   در این باره یعنی ارتقاء خود به خود ، شورای عالی آموزش و پرورش در سال 81 به دفتر ارزشیابی تحصیلی وتربیتی معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی مأموریت داد تا مطالعاتی انجام دهد و گزارش آن را به شورا ارائه نماید . بر این اساس چند مطالعه در  دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی صورت گرفت و گزارش آن به شورای عالی داده شد . این مطالعات  شامل بررسی های نظری و تطبیقی و نظر سنجی می شد . در حال حاضر هیچ طرح آزمایشی اجرایی برای این موضوع وجود ندارد و تنها بررسی و مطالعه درخصوص شیوه‌های مختلف ارتقاء‌در این دفتر ادامه دارد .

      شورای عالی آموزش وپرورش همزمان با پیشنهاد مطالعه در باره ارتقاء خود به خود ، پیشنهاد مطالعه و تهیه طرح آزمایشی ارزشیابی توصیفی را به دفتر ارزشیابی تحصیلی داد. کارشناسان این دفتر با همکاری برخی استادان دانشگاه در حوزه علوم تربیتی طرحی را تهیه نموده و تقدیم شورای عالی آموزش و پرورش  کردند . روشن است وجود مشکلات ومسائل بسیار نظام سنتی ارزشیابی تحصیلی انگیزه اساسی برای کارشناسان و صاحب نظران تربیتی برای تکاپوی چنین رویکردی در ارزشیابی تحصیلی بود.

     طرح فوق در جلسه شماره 296 مورخ 12/6/82 كمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید و برای اجرای آزمایشی در تعداد محدودی كلاس- حدود 200 كلاس از كلاس‌های پایه اول به دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی ابلاغ شد در این طرح اساساً نگاه دیگری به ارزشیابی تحصیلی شده است .      هدف اساسی ارزشیابی توصیفی -كه عنوان كیفی یا كیفی گرا برایش مناسب تر است - بهبود كیفیت یادگیری و ارتقاء سطح بهداشت روانی محیط یاددهی_ یادگیری است . در این طرح تاکید عمدتا بر ارزشیابی فرایندی (تکوینی ) و ارزشیابی عملکرد وباز خورد مستمر و اصلاحی معلم به دانش آموزاست و بر ارزشیابی های پایانی کمتر توجه دارد . اصل محوری این رویکرد " ارزشیابی برای یادگیری " است  نه "ارزشیابی از یادگیری" که اصل محوری ارزشیابی سنتی است.  همچنین در ابزار ها به غیر از آزمون های كتبی از ابزارهای گوناگون دیگری چون پوشه كار ، مشاهده ، آزمون عملكردی و تكلیف و كارنامه توصیفی بهره می‌گیرد.

     در این طرح از شیوه حذف مردودی استفاده نشده است . طبق ماده 5 این آئین نامه، تصمیم گیری درباره ارتقاء‌ دانش‌آموز به پایه بالاتر ، به عهده معلم می‌باشد و بعد از انجام تمامی روش‌های مداخله (آموزش های جبرانی و مانند اینها) درصورتی كه معلم تشخیص دهد كودكی نیاز به تكرار پایه دارد؛ با ارایه مدارك و شواهد معتبر از وضعیت یادگیری كودك نظر خود را به شورای مدرسه اعلام می‌نماید و در صورت تصویب شورا و متقاعد شدن والدین و حتی خود كودك، تكرار پایه صورت می‌گیرد . اعتقاد طراحان طرح بر این است با بهبود شیوه ارزشیابی کیفیت یادگیری در کلاس نیز بهبود خواهد یافت و لذا احتمال تکرار پایه  به صورت واقعی کاهش خواهد یافت. بنابراین طرح ارزشیابی توصیفی (‌كیفی)‌با ارتقاء‌ خود به خود (‌شیوه حذف مردودی ) تفاوت دارد . این نکته مهمی است که باید فهم شود . خلط این دو می تواند مشکلاتی را برای طرح ارزشیابی توصیفی فراهم آورد. و نگرش منفی نسبت به ارتفآئ خودبه خود به طرح ارزشیابی توصیفی سرایت نماید.

    گرچه ذكر این نكته بی فایده نیست كه این دو با همدیگر قابل جمع هستند. یعنی می‌توان در شیوه حذف مردودی ( اتقاء خودبه خود) از رویكرد ارزشیابی توصیفی استفاده نمود . دلیل اساسی  مدعای فوق این است که اصولاً در ارتقاء خودبه خود، ارزشیابی های پایانی که مبنای تصمیم گیری برای ارتقاء است به کنار نهاده میشود وبه جای آن ارزشیابی تکوینی به کار گرفته می شود .  

     سوء برداشت پیش آمده درخصوص این دو موضوع یعنی شیوه حذف مردودی ‌ و ارزشیابی توصیفی ( كیفی)‌عمدتاً‌ به دلیل طرح همزمان این دو  در محافل علمی و آموزشی بود . انتظار آن می‌رود كه صدا و سیما به عنوان یكی از قوی ترین رسانه‌ها در راستای اشاعه رویكردهای نوین آموزشی گام های مؤثری بردارد و مانع ایجاد چنین سوء برداشت هایی شود .

 

 

غلامعلی حاتمی مدرس ارزشیابی کیفی توصیفی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 4 تیر 1396 09:36 ق.ظ
Stunning quest there. What occurred after? Thanks!
سه شنبه 2 خرداد 1396 08:25 ق.ظ
Hello! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would
be okay. I'm definitely enjoying your blog and look
forward to new posts.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 07:55 ب.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought this put up was once good.
I do not recognize who you are but certainly you're going to a
well-known blogger when you aren't already. Cheers!
شنبه 29 آذر 1393 05:36 ق.ظ
سلام همکار گرامی
آیا وقتی شما
یک کارنامه ی توصیفی کلاس پنجم ابتدایی را مقابل خود دارید
و می خواهید به دانش آموزی که
نه حروف را یاد گرفته و نه می تواند اسم خود را بنویسد
و 5 سال علکی قبول شده
نمره دهید تیک قابل قبول را می زنید
یا نیاز به تلاش را ؟
اگر واقعیت را بزنید که همان نیاز به تلاش خواهد بود
سیستم او را مردود می کند
اگر به دروغ قابل قبول را بزنم
در حالی که دانش آموز به این سطح نرسیده باشد
سیستم قبولش می کند
و دیگر نوبت به نظر والدین و شورا و دانش آموز نخواهد رسید
و امضا کننده و تایید کننده ی صحت مندرجات کارنامه شما خواهید بود و آنها نظر مشورتی خواهند داشت
در این حالت شما چه می کنید ؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كد موسیقی برای وبلاگ


دریافت كد ساعت